Geschiedenis
Hero bestaat al meer dan 100 jaar in Nederland. We hebben dus een rijke geschiedenis. Een ding is in al die jaren hetzelfde gebleven, onze passie voor fruit.
1886 De eerste jaren
Hero werd opgericht in 1886 toen twee vrienden en schoolgenoten, Gustav Henckell en Gustav Zeiler, de Henckell & Zeiler Conservenfabrik Lenzburg oprichtten om fruit en groenten te verwerken. Op 17 juni 1886 wordt het eerste blikje erwten in blik geproduceerd, gevolgd door kruisbessen-, mirabelpruimen- en groenepruimenjam.
1910 Lancering van het merk Hero
De naam ‘Hero’ is afgeleid van de eerste twee letters van de namen van de beide partners Henckell en Roth en werd in 1910 gelanceerd.
1914 Hero Conserven opent een vestiging in Nederland
Breda stond destijds bekend om de hoge kwaliteit rood fruit. Aan het ras “Bredaase aardbei” (Scarlet) werden ongekende kwaliteiten toegedicht. Om deze reden zocht Hero Zwitserland contact met de Firma A.G.T. Jansen & zoon; een exporthandel van groente en fruit uit Breda, die reeds vers fruit en vruchtenpulp aan het Zwitserse Hero concern leverde. Wanneer zoon Reinier Jansen met de firma een overeenkomst sluit tot de oprichting van de N.V. Hero conserven Breda, werd het begin gemaakt van een vruchtbare samenwerking. Om ervoor te zorgen dat (vooral het zachte) fruit niet meer zou bederven tijdens het transport werd er in Breda een nieuwe conservenfabriek gebouwd. Hier kon het fruit tot halffabricaat worden verwerkt voordat het naar Zwitserland werd getransporteerd. Met 6 arbeiders werd begonnen aan de Academiesingel 9, te Breda. Een locatie die nu midden in de stad ligt. De fabricage bestond uit confituren en vruchtenpulp, voornamelijk van aardbeien en frambozen. Sinds de opening van de eerste fabriek heeft Hero altijd een band met Breda gehouden.
1920 Een tijd van groei en bloei
Ondanks de Nederlandse neutraliteit waren de expansiemogelijkheden tijdens de Eerste Wereld-oorlog zeer beperkt. Zodra deze was beëindigd werd het meteen tijd om uit te breiden. De locatie aan de Academiesingel was inmiddels te klein geworden en bracht daarnaast veel overlast met zich mee voor omwonenden: de locomobile – een machine met kettingaandrijving die voor licht en elektra moest zorgen – was alles behalve geruisloos.
1940-1945 Gebrek aan alles
De productie bij Hero gaat door en ondanks de oorlog bloeit de export. Het bedrijf telt slechts 6 werknemers. De technische installatie omvat 2 houten vaten, 3 autoclavenketels, 1 passeer-machine, 1 fruitpers, en 1 gehuurde automobile. Ondanks gebrek aan suiker weigert Hero zoetstoffen te verwerken in de jam. Daarnaast is er een gebrek aan blikken waardoor de productie moet worden bijgesteld. In de jaren vijftig van de vorige eeuw was 60% van de jam huishoudjam, slechts 10% van de jam was ‘extra jam’; de betere kwaliteit was voor veel mensen te duur.
1950-1980 Populariteit Hero blijft stijgen
Hero is inmiddels gegroeid tot de meest bekende jam van Nederland. De potten staan bij miljoenen consumenten op het boodschappenlijstje. Naast jam worden er diverse nieuwe producten gelanceerd en het portfolio van Hero bevat inmiddels een rijk assortiment aan geconserveerde voedingsmiddelen: van vruchtensappen, soepen tot babyvoeding… Op deze manier zorgt Hero ervoor dat zijn positie als marktleider verder wordt verstevigd. Maar de jam van Hero is en blijft onverminderd populair.
1985-1989 Overnames
In de late jaren tachtig doet Hero een aantal strategische overnames, waaronder in 1987 het bedrijf ‘De Betuwe’ (bekend van Flipje uit Tiel) en ‘Herschi’ in 1989.
2014; 100 jaar Hero in Nederland
Onze passie voor fruit delen we al meer dan 100 jaar. In 1914 maakten we onze eerste aardbeienjam. Toen had je nog geen koelkasten. Door suiker toe te voegen bleven de aardbeien langer houdbaar. Ondertussen hebben we al honderden miljoenen kilo's aardbeien verwerkt tot jam.
Ondernemen die past bij de wereld van nu
We blijven ons continu ontwikkelen om ook in de toekomst mooie producten te maken, op een manier die past bij de wereld van nu, met aandacht voor mens en milieu.
Terwijl de natuur ons al dat heerlijke fruit levert, proberen wij onze ecologische voetafdruk op aarde zo klein mogelijk te houden. Dat doen we door met gecertificeerde telers en leveranciers samen te werken. Zoveel mogelijk groene transportmogelijkheden te gebruiken, milieuvriendelijke verpakkingen te kiezen en ons kantoor op groene energie te laten draaien.
Ontwikkeling Logo
Na meer dan 65 jaar verhuist het iconische Hero logo van de vertrouwde ovaal naar het blad van een boom en sluit hiermee perfect aan bij de nieuw ontwikkelde identiteit.