Zwanger

Zo blijf je soort van fit tijdens je zwangerschap

Fit zijn tijdens de zwangerschap? Misschien moet je er niet aan denken om in actie te komen en lig je liever negen maanden languit op de bank.. Personal Coach Radmilo Soda legt uit waarom het toch beter is om in beweging te blijven..

Wie weet ken je Radmilo als personal trainer van een grote groep BN’ers. En anders heb je hem vast weleens gezien als coach in het televisieprogramma Obese. Deze alleskunnende papa van drie schreef het boek Moms, waarin hij Mommy’s to be helpt aan een goede conditie: voor, tijdens én na de zwangerschap.

Blijven bewegen..

Radmilo: ‘Het is belangrijk om je conditie op pijl te houden tijdens de zwangerschap. Niet alleen geeft dat meer energie, waardoor je je fit en gezond voelt: het is ook nog eens een mooie voorbereiding op de bevalling. Want hoe je het ook wendt of keert: dat is een flinke uitputtingsslag. Daarnaast is het, wanneer je fit bent, makkelijker om weer in vorm te komen als de baby er eenmaal is. Natuurlijk spelen daarin meerdere factoren mee. Gezond eten en ontspannen is minstens zo belangrijk.’

Sporten tijdens het 1e trimester

Radmilo: ‘Een zwangerschap overkomt je. Veel vrouwen zijn in het begin een beetje overdonderd. Er gebeurt van alles in het lichaam, ook al zie je nog niet zo veel. Je hormoonhuishouding verandert en de baarmoeder groeit. Ook kun je lamlendig, misselijk en moe zijn. In deze fase is het goed om uit te zoeken welke inspanning jij relaxt vindt. Dat kan van alles zijn. Zwemmen, yoga, wandelen of fietsen. Als het maar een combinatie is van inspanning en ontspanning, want een hele intensieve sport is op dit moment niet fijn. Zwemmen is een goed voorbeeld, omdat je je spieren traint, maar ook op een prettige manier gewichtloos bent in het water.’

Klik hier om de oefeningen van het eerste trimester te zien.

Sporten tijdens het 2e trimester

Radmilo: ‘In het 2e trimester voel je je vaak een stukje fitter. Het lichaam is gewend aan de nieuwe situatie en de ergste misselijkheid is meestal voorbij. Nu mag je best wat intensiever sporten. Natuurlijk kan je verder gaan met je sport uit het eerste trimester, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor Pilates of een combinatie van krachttraining en conditietraining in de sportschool. Grote spiergroepen trainen, zoals je benen en rug, is altijd goed. Ook is het handig om aandacht te besteden aan je bekkenbodem, want dat is het gebied waar veel vrouwen na een zwangerschap klachten krijgen.’

Klik hier om de oefeningen van het tweede trimester te zien.

Sporten tijdens het 3e trimester

Radmilo: ‘Het is tijdens de zwangerschap belangrijk om te luisteren naar je lijf. Vooral in het 3e trimester, want je wordt zwaarder en je hebt soms moeite met je evenwicht. Te lang op je benen staan is vermoeiend en kan zorgen voor pijnlijke knieën en enkels. Daarom kun je nu overgaan op zittend sporten. Een Swiss bal in de sportschool is daar ideaal voor. Je kunt je bijvoorbeeld richten op de lage rugspieren, want die krijgen een hoop te verduren in deze periode. Het is belangrijk om in deze fase over te gaan op matige inspanning. Zwemmen en wandelen zijn dan ook ideaal.’

Klik hier om de oefeningen van het derde trimester te zien.

Waar je wel op moet letten

Radmilo: ‘Als je vóór de zwangerschap nooit hebt gesport, dan is het niet verstandig om dat nu je in verwachting bent plotseling wel intensief te gaan doen. De kans op blessures en overbelasting is in dat geval groot. Keep it simple. Rustig zwemmen of wandelen is prima. Als jij je richt op gezonde voeding en ontspanning kom je ook heel ver. Daarnaast mag je nóóit je rechte buikspieren trainen. Deze moeten namelijk de ruimte krijgen om te wijken. Je schuine buikspieren trainen mag wel!’

Het boek MOMS en al het materiaal waarmee je de oefeningen kunt doen, van banden tot de Swissball, zijn te verkrijgen via de webshop. Wist je trouwens dat Soda Bodyfit elke zaterdag zwangeren traint? Klik hier voor meer info.

Mama Eline sportte tijdens haar zwangerschap niet. Omdat haar bevalling heel zwaar was besloot ze daarna toch maar aan de bak te gaan. Lees hoe haar dat af ging.

Alle foto’s en bijschriften zijn eigendom van Soda Bodyfit en mogen niet zonder toestemming gebruikt worden.