Zwanger

Sla liever geen middagdutjes over tijdens de zwangerschap

Niet alleen heel ontspannend maar ook nog eens gunstig voor je baby, zo blijkt uit onderzoek. En daarmee functioneert het middagdutje als een soort magische kracht gedurende je zwangerschap. Hoe zit dat? En hoe word jij een succesvolle middagdutter?

Als je dacht dat die powernap tussen de middag vooral jouw energie ten goede komt, heb je ‘t mis: ook de baby in de buik profiteert van deze ontspanning.

Uitgeput

Als je zwanger bent ken je het zeker: halverwege de dag al het gevoel hebben dat het middernacht is. Je lijf is moe, bandenpijn steekt de kop op en de enige wilde fantasie die jij nog hebt is: slapen. Helemaal niet gek, want je bent constant bezig met het bouwen van een klein wezentje in je buik. Die groeit en bloeit en daardoor is ook jouw lichaam steeds in ontwikkeling.

Zwangerschaps-insomnia

Een uitgeruste zwangere is een blije zwangere. Het is daarom belangrijk om op tijd naar bed te gaan en een volle nacht te pakken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in het derde trimester, wanneer je gekweld wordt door allerhande kwalen, van bekkenpijn tot zwangerschaps-insomnia. Maar het is niet alleen om deze reden dat een middagdutje je goed doet.

Je lijf is moe, bandenpijn steekt de kop op en de enige wilde fantasie die jij nog hebt is: slapen.

Effect van dutjes

Uit onderzoek blijkt dat middagdutjes een direct effect hebben op het geboortegewicht van je baby. Zwangere vrouwen die regelmatig powernappen hebben minder kans op een baby met een (te) laag geboortegewicht. En hoe langer en vaker ze ‘s middags slapen, hoe groter dat effect is. Doe je in het derde trimester dagelijks een dutje met een duur van 90 minuten, dan haal je er het maximale uit.

Helemaal niet gek, want je bent constant bezig met het bouwen van een klein wezentje in je buik.

To the rescue

Kun jij moeilijk de slaap vatten ‘s middags? Dan hebben we een aantal tips voor je:

  • Zorg dat je je telefoon en tablet vlak voor je geplande middagdutje even met rust laat. Het blauwe licht houdt je wakker. Lees liever een boek voor je in slaap wilt vallen.
  • Maak het jezelf comfortabel: Voorzie de bank of het bed van genoeg kussens om je zwaarder wordende lichaam te ondersteunen. Zo kun je een kussentje onder je buik en een tussen je knieën plaatsen om de pijn en het gewicht te verlichten.
  • Zorg dat je genoeg hebt gegeten en gedronken: slapen op een nuchtere maag is geen succes. En vergeet niet ook even te plassen voor je gaat slapen.

Marije van Zoest (34) woont in Amsterdam met Arco (38) en dochter Ravi (2).

Echt een moeilijke tukker geworden sinds je zwanger bent? Deze tips maken weer een schone slaapster van je. Het is heel normaal om aan te komen tijdens je zwangerschap. Maar hoeveel mag je eigenlijk aankomen per trimester? Wat is een gezond zwangerschapsgewicht en wat kun je doen als het meer of minder is?

Hoe goed ben jij in middagdutjes?

Loading ... Loading ...