Tovenaar Header mijn week als fitte mama

Mijn week als… fitte mama

In deze rubriek test Eline Cordie, moeder van één, elke keer een andere veelbelovende techniek die het dagelijkse moederschap een eitje maakt. Zou het? Dit keer probeert Eline een ‘fitte mama’ te worden.

Het concept sport en ik gaan niet samen. Als kind werd ik bij gym altijd als aller, allerlaatste gekozen: ik was die kluns die bij het touwklimmen amper een meter omhoogkwam en mijn gymleraar tot wanhoop dreef. Omdat ik toch altijd het gevoel had dat ik ‘iets’ moest met dat lijf heb ik in mijn leven al heel wat sportschool-abonnementen, yoga-strippenkaarten en fitness-apps versleten. Maar niets bleef ooit echt plakken.

Nu ik sinds anderhalf jaar moeder ben, word ik mij er steeds meer van bewust dat ik goed voor mijzelf moet zorgen. Ik had een lastige bevalling waar ik máánden van moest herstellen en de slapeloze nachten van het afgelopen jaar hebben er flink ingehakt. Ik merk dat mijn energiepeil niet meer is wat het ooit was en dat ik om de haverklap ziek word. Ik zou, kort gezegd, wel wat lekkerder in mijn vel willen zitten.  Maar waar haal ik toch de tijd en energie vandaan om elke dag te bewegen.

(Over)ambitieus plan

Deze week heb ik een doel: elke ochtend een work-out. Ik gebruik daar de app Seven voor. Handig, want enge gewichten zijn niet nodig en de oefeningen duren in totaal – de naam zegt het al – maar zeven minuten. Wie kan er nu niet zeven minuten in z’n dag vrij maken? (Nee, ik heb geen aandelen in deze app). Je kunt kiezen uit verschillende instructeurs: drill-sergeant met schreeuwstem, Kungfu-meester, cheerleader of een niet-zo-strenge hippie. Als je Seven trouw elke dag doet unlock je steeds meer work-outs, zoals bijvoorbeeld ‘Sore core’ of ‘Bikini Body’. Als je een dagje overslaat krijg je een subtiele maar dwingende reminder die lekker op je schuldgevoel inspeelt.

Maar deze week doe ik, fitte mama in spé, nog meer. Ik ga drie keer per week 45 minuten hardlopen voordat mijn vriend naar zijn werk gaat. De app Get Running gaat mij daarbij helpen. Ook probeer ik overal lopend heen te gaan of de fiets te pakken, onder het mom van: alle beetjes helpen. Ambitieus? Misschien. Onmogelijk? Ik hoop van niet.

Een goed begin

Eline en Puck working out - sporting Op zondagavond neem ik mij voor om de volgende ochtend om 06:30 op te staan. Dan kan ik mooi mijn 7-minute work-out doen voordat Puck wakker wordt. Maar als op maandagochtend de wekker gaat zet ik hem – nog half slapend – net zo snel weer uit en draai ik me nog een keer om. Een uur later staan Puck en ik samen op en moet ik mijn work-out dus doen terwijl ik met één oog op haar let. Eigenlijk gaat dat beter dan verwacht. Terwijl ik mijn jumping jacks doe en met de minuut meer bezweet raak staat ze lachend naar me te kijken en doet ze zelfs mee. En terwijl ik mijn push-ups doe komt ze gezellig naast me zitten op de yoga-mat. De rest van de dag voel ik me super energiek en vrolijk, al ben ik rond vijven wel echt gesloopt.

De volgende dag ga ik in de ochtend hardlopen terwijl mijn vriend ontbijt met Puck. Met heel veel tegenzin, geklaag en gesteun kom ik uit mijn bed gerold. Maar als ik eenmaal in het bos ren (oké, eigenlijk is het meer snelwandelen) terwijl ik naar mijn favoriete nummers luister, voel ik me opgewekt en zelfs fitter dan als ik een uur langer in bed was blijven liggen.

Au

Halverwege de week heb ik pijn aan spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had. Ik heb er nu drie 7-minute work-outs en een rondje hardlopen op zitten. Ik ben licht in m’n hoofd en elke stap die ik zet doet zeer. Au.
De rest van de week doe ik elke ochtend trouw mijn trainingssessie maar het gaat bepaald niet van harte. Met mijn energielevel is het treurig gesteld, ik lijk wel een uitgewrongen vaatdoek. Op woensdagavond zit ik gapend naast mijn vriend op de bank als ik aankondig naar bed te gaan. “Nu al?” roept hij verbaasd. Het is namelijk 19:30 en nog licht buiten. Maar ik ben echt op.

Laatste dag

Op vrijdag – mijn laatste dag als fitte mama – ben ik meestal druk: ik moet een half uur fietsen naar mijn werk, ik heb afspraken in de stad en daarna moet ik Puck afhalen van de crèche. Volgens mijn app Moves – die je dagelijkse activiteit nauwkeurig bijhoudt – heb ik aan het eind van de dag in totaal 18 km afgelegd op de fiets. Zoals mijn moeder zou zeggen: dat is niet niks! Ik ben wel moe maar niet totaal afgepeigerd, al heb ik mega veel zin om morgen uit te slapen, een dagje aan de bank te plakken en vooral zo min mogelijk te bewegen. Mag ook wel eens toch.

De vlag mag uit

Terugkijkend op mijn week als fitte mama moet ik de conclusie trekken dat ik dagelijks veel meer beweeg dan ik dacht. Sterker nog, ik zit bijna nooit stil omdat mijn peuter dat ook niet doet. Vooral de ochtenden dat ik ben gaan hardlopen waren een openbaring; ik had niet durven dromen dat ik zo’n enorme behoefte had aan een uur waarin ik niet ‘aan’ hoef te staan of iemands billen af hoef te vegen. Kortom, er is een klein wonder gebeurd. Ik zie sport niet meer als een straf maar als een onmisbaar moment voor mezelf. Jawel mensen, de vlag mag uit. Sporten: ik kan het iedereen aanraden.

Over de auteur: Eline Cordie (32) woont in Amsterdam met Puck (1) en Sebas.

sporten met een kind, wat jij?

Loading ... Loading ...