Zwanger foliumzuur slikken tijdens zwangerschap

Foliumzuur slikken tijdens zwangerschap

Het is belangrijk om extra foliumzuur te slikken 4 weken voordat je zwanger bent en tijdens het eerste trimester van je zwangerschap. Wil je weten wat foliumzuur is en waarom het belangrijk is? Lees dan snel verder.

Wat is foliumzuur en waar zit het in?

Foliumzuur, ook wel bekend als folaat, is vitamine B11. Deze vitamine vind je terug in verschillende soorten voeding: 

  • Bladgroenten zoals andijvie, broccoli, spinazie, sla en spruitjes  
  • Bepaald fruit zoals bananen, sinaasappelen, kiwi’s en aardbeien  
  • Peulvruchten zoals linzen, erwten, tuin- en sperziebonen 
  • Volkoren producten 
  • In mindere mate ook in zuivelproducten 

Foliumzuur is belangrijk voor je immuunsysteem en zenuwstelstel. Daarnaast is het ook goed voor de vorming van rode en witte bloedcellen, het erfelijk materiaal (DNA) en voor de ontwikkeling van je baby aan het begin van de zwangerschap. 

Waarom foliumzuur slikken tijdens zwangerschap?

Foliumzuur maakt het lichaam niet vanzelf aan, maar krijg je gewoonlijk voldoende binnen via je voeding. Ben je echter zwanger dan heb je meer foliumzuur nodig, omdat deze vitamine een belangrijke rol speelt bij de groei van je ongeboren kindje. Het helpt bij de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel. Met het slikken van extra foliumzuur verklein je de kans op aangeboren afwijkingen, zoals een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte. Bovendien verbetert het de groei van weefsels en de placenta.

Wanneer beginnen met foliumzuur slikken?

Begin al vier weken voor de mogelijke bevruchting met het innemen van extra foliumzuur. Je kindje heeft het foliumzuur namelijk al nodig voordat jij weet dat je zwanger bent en het duurt 4 weken voordat foliumzuur wordt opgenomen door je lichaam. Het geeft niet als het langer duurt voordat je zwanger bent. Het slikken van extra foliumzuur is namelijk niet schadelijk. Je kan stoppen met het extra innemen van foliumzuur wanneer je 10 weken zwanger bent, want het heeft dan geen effect meer, maar het kan ook geen kwaad.

Hoeveel extra foliumzuur moet je innemen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen en vrouwen ligt op 0,3 milligram. Voor vrouwen die zwanger willen worden of in het eerste trimester van de zwangerschap zitten is het advies om naast hun dagelijkse voeding ook iedere dag een supplement te nemen van 0,4 tot 0,5 milligram. Deze supplementen zijn zonder recept bij een drogist of apotheek te verkrijgen.

Heb je nog vragen over foliumzuur tijdens de zwangerschap? Dan kan je contact opnemen met ons. Wij zijn een team van voedingsdeskundigen en wij helpen je graag waar we kunnen.