Zwanger

7 slaaptips voor als je heel erg zwanger bent

Je ziet de bui al hangen: als je eenmaal een baby hebt kom je natuurlijk niet meer aan slapen toe. Daarom is dutjes doen nu je prio numero uno. Alleen werkt die dikke ballon niet mee; als je niet constant je bed uit moet met je volle blaas dan houdt het geschop in je buik je wel wakker. Van ons voor jou: de beste tips voor een goede nachtrust.

1. Hou het bij korte dutjes

Overdag val je zowat lopend in slaap, we weten het. Slaap je overdag veel, kijk dan eens of het helpt om je dutjes te beperken tot max 30 minuten. Uren slapen schopt je ritme in de war en dat zorgt ervoor dat je slaap ‘s nachts onderbroken wordt. Hou het dus bij lengte powernaps.

Hou het dus bij lengte discodutjes.

2. Kussengevecht

Genoeg ondersteuning stimuleert een rustige nacht. Schaf vast een voedingskussen aan, die heb je na de bevalling ook nodig dus dan kun je er extra lang mee doen. Wip ‘m tussen je benen als je op je zij ligt en je ligt geheid beter. Andere kussens (zoals langwerpige zachte kussens, krijg je bij Ikea) zijn ook welkom, dus barricadeer jezelf lekker in.

3. Eet jezelf slaperig

Eet of drink je suiker- en koolhydraatrijk voor je gaat slapen? Het kan heel goed dat je daardoor een piek in je bloedsuikerspiegel hebt en niet meteen kunt slapen. Bespreek met je verloskundige wat je voedingspatroon is en of het zin heeft om iets aan te passen.

4. Gun jezelf een ritueeltje

Als je elke avond hetzelfde ritueel doet voor het slapengaan, wordt je lichaam vaak vanzelf moe als het tijd om te slapen is. Een warme douche, kopje kamillethee, een voetmassage door je wederhelft, even bij de kachel zitten; kan allemaal helpen.

5. Weg die schermen

Als je zwanger bent, ben je ook extra gevoelig. Het is daarom ook verstandig om ‘s avonds geen heftige films of nieuws te kijken. Vind je het fijn om te Facebooken, bedenk dan wel dat je ook onzeker kunt worden van al die vakanties, trouwjurken en perfecte etentjes. Als je stressvrij naar bed gaat val je sneller in slaap.

6. Pak piekeren aan

Pieker je toch veel over hoe je leven er zometeen uitziet, zorg dan dat je je vragen en gevoelens gelijk van je af kunt schrijven. Als je ze kwijt bent kun je ze ook sneller loslaten. Voor je je bed in duikt een kwartiertje slaapyoga of rechtop zitten met je ogen dicht helpt ook. Laat je schouders hangen, en ga na waar je spanning voelt in je lijf. Daarna laat je alles los. Je zult zien dat je je wat minder gestresst voelt.

7. Beweeg

Overdag lichte lichaamsbeweging is gezond en bevordert de nachtrust. Ook als zwanger bent. Sport alleen niet laat op de avond en niet intensief. Yoga, lichte aerobics, wandelen of zwemmen zijn prima.

En dan nog even dit: voor specifiek medisch advies kun je het beste altijd even je huisarts raadplegen. Bespreek klachten dus altijd met hem of haar.

Hoe slaap jij met je bolle buik?

Loading ... Loading ...