Vocht vasthouden tijdens je zwangerschap

Ook vocht vasthouden hoort erbij als je zwanger bent. Vaak komt dit het meeste voor in het derde trimester van de zwangerschap. Gemiddeld kom je hierdoor zo’n 2 kilo aan. 

Soms is het te zien aan je gezicht, je handen, je voeten en je enkels. Die kunnen wat opgezwollen raken van het vocht. Het vocht op die plekken kan je zenuwen beknellen waardoor je tintelende vingers en voeten krijgt. Krijg je teveel last van prikkelingen in je vingers en pijn in je pols en hand, ga dan naar de huisarts. Het kan carpaal-tunnelsyndroom zijn, een beknelling van de middelste armzenuw. Je hebt hier door je zwangerschap een verhoogde kans op. Je huisarts kan je een nachtspalk geven en meestal gaat het na je zwangerschap vanzelf over.

Vocht vasthouden tijdens je zwangerschap

Onze tips voor wanneer je vocht vasthoudt tijdens je zwangerschap:

  • Drink veel (in ieder geval 1,5-2 liter), want dit helpt bij de afvoer van afvalstoffen.
  • Heb je last van dikke voeten, loop dan zoveel mogelijk op je sokken of op schoenen die niet knellen.
  • Ga zitten met je benen omhoog.
  • Leg een kussen onder je benen als je slaapt, dat helpt tegen dikke voeten.
  • Fietsen geeft minder druk op je benen dan wandelen.
  • Probeer op warme dagen de schaduw op te zoeken. Door de hitte kun je meer vocht vasthouden.
  • Eet geen overmatig zoute voedingsmiddelen. Te veel zout in je voeding zorgt ervoor dat je nog meer vocht vasthoudt dan je al doet.
  • Laat je benen eens lekker masseren om de doorbloeding te stimuleren.
  • Let erop dat je tijdens het slapen niet op je arm, pols of hand ligt.
Voedingskundig team

Advies nodig?
Stel je vraag aan onze voedingskundigen:

Voedingskundig team

0800 - 0227 434

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, tips en weetjes.

 

Inschrijven

Top