Misselijkheid tijdens je zwangerschap

Tijdens de eerste fase van je zwangerschap kun je regelmatig misselijk zijn. Er wordt vaak gesproken over ochtendmisselijkheid, maar het kan de hele dag voorkomen. Het zwangerschapshormoon HCG veroorzaakt dit gevoel.

De misselijkheid kan erger worden door bepaalde geuren. Het kan zelfs zo zijn dat je niet meer tegen bepaalde geuren kunt die je eerst juist lekker vond. De geur van koffie, gebakken vlees of van een deodorant of parfum. Meestal gaat de misselijkheid na de eerste 3, 4 maanden van je zwangerschap vanzelf over, omdat het gehalte dan weer afneemt en rond 16 weken stabiel blijft. Sommige vrouwen blijven wat langer last houden van de misselijkheid.

Misselijkheid tijdens je zwangerschap

Onze tips bij zwangerschapsmisselijkheid:

  • Drink voldoende. Zeker als je vaak moet overgeven. Met overgeven verlies je veel vocht.
  • Eet en drink voor je opstaat alvast iets. Een plakje ontbijtkoek of een cracker en wat water. Zet het klaar op je nachtkastje voordat je gaat slapen, dan heb je het direct bij de hand als je wakker wordt.
  • Eet kleine hoeveelheden. Wanneer je bijvoorbeeld zes kleine maaltijden per dag eet in plaats van drie grote, valt dat minder zwaar op je maag.
  • Word je erg misselijk van bakluchtjes? Kies dan wat vaker voor koud gaar vlees, vis of een gekookt ei. Je kunt je vlees ook gaarkoken of stomen. Daarbij komen minder kookluchtjes vrij dan bij bakken en braden.
  • Word je misselijk van de parfumgeur in je deodorant? Bijna elk merk deodorant heeft wel een variant zonder parfum. Probeer die eens of kies voor een deo roller waarbij de geur zich niet zo verspreidt als bij een spray.
Voedingskundig team

Advies nodig?
Stel je vraag aan onze voedingskundigen:

Voedingskundig team

0800 - 0227 434

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, tips en weetjes.

 

Inschrijven

Top