Ontdek de wereld van Hero Baby
Hero Baby bekken instabiliteit zwangerschap

Bekkeninstabiliteit tijdens zwangerschap herkennen en verzachten

Bekkeninstabiliteit is helaas een veelvoorkomende klacht tijdens de zwangerschap. De aanmaak van het hormoon progesteron zorgt ervoor dat de gewrichten rondom je bekken soepeler worden. Na ongeveer zestien weken kan dit ervoor zorgen dat je last krijgt van bekkenpijn. Als je bekken te soepel en beweeglijk wordt, spreek je van bekkeninstabiliteit. Alleen niet iedereen heeft er in dezelfde mate last van.

Hoe voelt bekkeninstabiliteit?

Als je last hebt van je bekken, kun je last hebben van de volgende symptomen:

  • Pijn aan de voor- of achterkant van het bekken (rond je schaambeen)
  • Pijn in je onderrug
  • Ochtendstijfheid (je moet ‘even op gang komen’ als je uit je bed stapt)
  • Pijn bij het traplopen
  • Pijn en moeite om stabiel op één been te staan
  • Pijn bij het beginnen met lopen als je lang hebt gezeten

 

Bekkenpijn melden bij de verloskundige

Geef bekkenpijn altijd aan bij je verloskundige of gynaecoloog, zij geven je indien nodig een verwijzing naar een fysiotherapeut. Gespecialiseerde bekkenfysiotherapeuten zijn er ook, zij kunnen je nóg gerichter helpen. Blijf in ieder geval niet lopen met je klachten.

Tips om bekkenpijn tijdens de zwangerschap te verzachten

Blijf in beweging

Wandelen, zwemmen, fietsen, zwangerschapsyoga. Het kan allemaal zolang je je lichaam niet overbelast. Iedere vorm van beweging is meegenomen tijdens je zwangerschap. Hoe sterker de spieren rondom je bekken en in je onderrug, hoe beter ze het bekkengewricht opvangen.

Wissel van houding

Je klachten kunnen verergeren als je vaak lang in dezelfde houding staat of zit. Zorg daarom dat je regelmatig van houding wisselt. Als je op een stoel zit, kun je het beste met je benen een beetje uit elkaar zitten in plaats van met gekruiste benen. Of zit eens op een fitnessbal voor de afwisseling. Bij het opstaan uit bed kun je beter eerst op je zij gaan liggen, om jezelf daarna met behulp van je armen rechtop te duwen.

Neem je rust

Zorg dat je voldoende rust neemt gedurende de dag en zorg voor voldoende slaap. Dit is enorm belangrijk, een zwangerschap vergt veel van je lichaam.

Neem je klachten serieus

Meld bekkenpijn altijd aan je verloskundige en blijf niet te lang doorlopen met je klachten. Vaak zijn bekkenklachten heel goed te behandelen, bijvoorbeeld door een speciale bekkenfysiotherapeut.

Vraag hulp aan je omgeving en ontzie jezelf

Vermoeidheid kan je bekkenklachten verergeren. Normaal gesproken spring je op je fiets, werk je een hele dag en kook je ’s avonds ook nog even… Soms zelfs moeiteloos. Als je zwanger bent kan het vreemd voelen als die gewone activiteiten ineens teveel lijken. Luister goed naar je lichaam en geef je grenzen aan, zowel thuis als op je werk. Het is echt niet erg als je even niet alles kan, het is maar tijdelijk.

Liggen in de juiste houding

Als je op de zij slaapt, is het voor je bekken het fijnst als je heupen recht blijven. Slapen met een (voedings)kussen tussen je knieën is daarom slim en prettig. Op die manier ontspannen je rug en je bekken.