• Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit

Tijdens je zwangerschap kun je last krijgen van bekkenpijn. Wat is ertegen te doen?

Wat is bekkenpijn?
Tijdens je zwangerschap maak je het hormoon progesteron aan. Dit zorgt ervoor dat de gewrichten rondom je bekken soepeler worden, zodat de baby er straks doorheen past. Na ongeveer zestien weken kan dit hormoon zorgen voor bekkenpijn. Het bekken kan een verkeerde beweging (of bijvoorbeeld lang stilzitten) dan minder makkelijk opvangen. Mocht je last hebben van bekkenklachten, dan kun je dit aangeven bij je verloskundige. Zo nodig verwijst zij je door naar een fysiotherapeut. Maar er zijn ook dingen die je zelf kunt doen om de klachten te verminderen.

1. Blijf actief
Wandelen, zwemmen, fietsen, zwangerschapsyoga; zolang je je lichaam niet overbelast, is alle beweging meegenomen tijdens je zwangerschap. Hoe sterker de spieren rondom je bekken en je lage rugspieren, hoe beter ze het bekkengewricht kunnen opvangen.

2. Let op je houding
Je klachten kunnen verergeren als je vaak lang in dezelfde houding staat of zit. Zorg dus dat je regelmatig van houding wisselt. Als je in een stoel zit kun je het beste met je benen een beetje uit elkaar zitten in plaats van met je benen over elkaar gekruist. Op een fitnessbal zitten voor de afwisseling helpt ook. Bij het opstaan uit bed kun je beter eerst op je zij gaan liggen om jezelf daarna met behulp van je armen op te tillen.

3. Pak je rust
Zorg dat je voldoende rust neemt gedurende de dag en ga op tijd naar bed.  

4. Neem je klachten serieus
Blijf niet te lang doorlopen met je klachten. Vaak zijn bekkenklachten heel goed te behandelen.

5. Vraag hulp aan je omgeving
Moeheid kan ervoor zorgen dat je bekkenklachten verergeren. Normaal gesproken spring je op je fiets, werk je een hele dag en kook je ’s avonds ook nog even… soms zelfs moeiteloos. Als je zwanger bent kan het vreemd voelen als gewone activiteiten ineens teveel worden. Luister goed naar je lichaam en geef je grenzen aan, zowel thuis als op je werk. Het is echt niet erg als je even niet op 100% functioneert, het is maar tijdelijk.

6. Neem ook liggend de juiste houding aan
Lig je op je zij, dan is het voor je bekken het fijnst als je heupen recht blijven. Slapen met een (voedings)kussen tussen je knieën is daarom slim. En op die manier kunnen je rug en bekken ook ontspannen.

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, tips en weetjes.

 

Inschrijven

Top